OTB vindt klantgerichtheid een container begrip. Wat is het nu eigenlijk is het niet vanzelf sprekend en wat kunnen we er mee aanvangen bij onze klanten. Toch is klantgerichtheid een belangrijk begrip. Waar staat jou bedrijf. Hoe wordt de telefoon opgenomen? Hoe ervaart de klant jullie gerichtheid?

Het antwoord zit vaak dichterbij dan je denkt. Bedrijfsblindheid is daarbij de grootste valkuil.

Mijn ogen gingen weer open toen ik mijn vakantie boekte in het Marriott hotel in Egypte.  En niet zo zeer om het vriendelijke ontvangst. Hoe snel we konden inboeken. Of de hoffelijkheid waarmee je naar je kamer werd gebracht.

Bij mij gingen de ogen open toen ik opzoek was naar mijn gsm welke ik weer eens kwijt was. Ik liep overal te zoeken rond mijn zwembadstoel met een lichte paniek op mijn gezicht. Ineens stapte de hard werkende tuinman uit zijn hof. De vriendelijke man vroeg zeer beleefd of hij mij kon helpen. Ik vertelde dat ik het gevoel had dat mijn gsm kwijt was. De man vroeg me even geduld te hebben en kwam binnen de kortste keren met de hotelbeveiliging die me verder hielp.

Dat is klantgerichtheid hoe heeft dit hotel zijn medewerkers zover gekregen dat zelfs de tuinman de kracht van klantgerichtheid kent?

Ik voel je denken. Hoe liep dat af met die telefoon. Chanant hij lag op mijn hotelkamer.