Valt het jou ook op dat jou sales professioneels vaak naar dezelfde klanten gaan. Waar zit de diepere oorzaak van dit fenomeen. Sales Professionals zitten het liefst bij hun klanten maar is dat altijd wel zo makkelijk om de gehele DMU van een klant te bezoeken. Waar zitten de problemen is het zo moeilijk om zijn agenda zinnig te vullen.
Vragen waar je vaak niet de juiste antwoorden op vindt. Persoonlijke verkoop is belangrijk. Het gokken op dezelfde contacten is zelden een perfecte match. We blijven mensen met hun eigen specifieke eigenschappen en stokpaardjes.

Marketing kan helpen bij het genereren van afspraken. Het gaat er om hoe relevant je bent. Welke waarde heb je binnen de DMU. Kun je die specifieke waarde vinden en communiceren. Het gaat hier uiteraard wel om de juiste mix en de samenwerking tussen deze twee onafscheidelijke afdelingen.

Het profiel van de klant en het belang van ieder individu binnen de DMU is belangrijk. Iedere persoon heeft zijn specifieke problematieken. Komen deze problematieken veel voor bij dezelfde segmenten van klant groepen? Ik zie u denken. Kijk naar jezelf en ontdek dat je niet alleen op deze wereld bent en dat veel uitdagingen op hetzelfde neerkomen.

Het verzamelen van deze specifieke eigenschappen geeft inzicht in je klantsegmenten. Maar ook in hun specifieke problematieken. Met deze informatie kunnen grotere groepen klantindividuen warm gemaakt worden voor de voor hem belangrijke problematieken. De juiste snaar vinden helpt bij het maken van afspraken waardoor het spreekwoordelijke “rondje rond de kerk” al snel zal worden afgebroken. De sales Professional zal succesvol zijn business kunnen uitbreiden. Hij gaat zich belangrijk voelen en zal deze aanpak omarmen om hem te verfijnen en te verbeteren.